Τα Πειραματικά Σχολεία του Πανεπιστημίου Πατρών (8/θ Δημοτικό και Γυμνάσιο) υπό την αιγίδα του ΠΕΚΕΣ Δυτικής Ελλάδος διοργάνωσαν το Σάββατο 7 Μαΐου 2022 (8.15πμ-14.30μμ), Διαδικτυακή Ημερίδα Μουσικής με θέμα: «Η επικοινωνιακή φύση της Μουσικής. Νέα Προγράμματα Σπουδών και καινοτόμες προτάσεις διδασκαλίας της Μουσικής στο σημερινό Σχολείο.».
Την εκδήλωση χαιρέτισαν οι αξιότιμες/οι κ. Αθανασία Μπαλωμένου, Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου παιδαγωγικής Ευθύνης του Πειραματικού Γυμνασίου του Πανεπιστημίου Πατρών, ο κ. Παναγιώτης Παπαδούρης, Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου παιδαγωγικής Ευθύνης του Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Πατρών, ο Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου Μουσικής του ΠΕΚΕΣ Δ. Ελλάδος, κ. Παναγιώτης Μποκώρος και οι Διευθυντές των Πειραματικών Σχολείων της Πάτρας, ο κ. Βασίλειος Σχοινάς, Διευθυντής του Πειραματικού Γυμνασίου του Πανεπιστημίου Πατρών και ο κ. Χαράλαμπος Αλεξόπουλος, Διευθυντής του Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Πατρών. Την εκδήλωση παρουσίασε και συντόνισε η εκπαιδευτικός Μουσικής του Πειραματικού Γυμνασίου η κ. Ιωάννα Μιντιλογλίτη, η εκπαιδευτικός Αγγλικής γλώσσας του Πειραματικού Δημοτικού κ. Βασιλική Νταή, και τεχνικά κάλυψαν τόσο μέσω webex, όσο και μέσω live streaming στο YouTube οι εκπαιδευτικοί Πληροφορικής των Πειραματικών Σχολείων της Πάτρας η κ. Αγγελική Αλεξανδροπούλου και ο κ. Πέτρος Σταυρόπουλος.
Στην Διαδικτυακή Επιστημονική Ημερίδα για τη Μουσική στην εκπαίδευση συμμετείχαν αξιόλογοι εισηγητές από κάθε εκπαιδευτικό τομέα (Πανεπιστήμιο, Σχολείο, Ωδείο). Οι εισηγήσεις ανέδειξαν την επικοινωνιακή φύση της Μουσικής τόσο σε επίπεδο σχολείου, όσο και σε επίπεδο κοινωνίας, μέσα από την Επιστήμη της Μουσικής Παιδαγωγίας, την εκπαιδευτική πολιτική, όσο και μέσα από Διδακτικές Πρακτικές.
Ειδικότερα από τον τομέα της Μουσικής Παιδαγωγίας η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Μουσικής Παιδαγωγικής του Ιονίου Πανεπιστημίου κ. Ζωή Διονυσίου προσέγγισε το θέμα: «Η διδασκαλία-μάθηση της μουσικής στο σχολείο υπό το πρίσμα της επικοινωνιακής μουσικότητας.», τονίζοντας μέσα από επιστημονικά δεδομένα ότι ανώτερα των αναπτυξιακών οροσήμων των παιδιών είναι οι επικοινωνιακές σχέσεις που αναπτύσσουν με τους οικείους τους, αποφασιστικές για την εξέλιξή τους.
Από τον τομέα της Εκπαιδευτικής Πολιτικής για τη Μουσική:
Η κ. Γεωργία – Μαρία Τσερπέ, Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου Μουσικής, επόπτρια επικαιροποίησης, παραγωγής επιμορφωτικού υλικού και Πιλοτικής Εφαρμογής Νέου Προγράμματος Σπουδών Μουσικής Δημοτικού, οι κυρίες Μαγδαληνή Καλοπανά, Μαρία Μαγαλιού, και Μαρία Μπαρμπάκη, εκπονήτριες επικαιροποίησης και επιμορφωτικού υλικού για νέα Προγράμματα Σπουδών Μουσικής Δημοτικού παρουσίασαν το θέμα: «Προκλήσεις και προοπτικές για τη σχολική μουσική εκπαίδευση στο Νέο Πρόγραμμα Σπουδών Μουσικής του Δημοτικού».
Η κ. Κυριακή Ζαχαροπούλου, Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου Μουσικής, επόπτρια επικαιροποίησης, παραγωγής επιμορφωτικού υλικού και Πιλοτικής Εφαρμογής Nέου Προγράμματος Σπουδών Μουσικής Γυμνασίου και ο κ. Αντώνης Κωνσταντινίδης εκπονητής επικαιροποίησης και επιμορφωτικού υλικού για το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών Μουσικής Γυμνασίου, παρουσίασαν το θέμα: «Φιλοσοφία και Περιεχόμενο του Νέου Προγράμματος Σπουδών Μουσικής στο Γυμνάσιο».
Και από τις δύο εισηγήσεις για τα Προγράμματα Σπουδών για τη Μουσική αναδείχθηκε μεταξύ άλλων η σπειροειδής τους διάταξη και η ανάγκη ανάπτυξης των μουσικών δεξιοτήτων των παιδιών.
Οι κυρίες Ευαγγελία Μητρογιάννη, εκπαιδευτικός Μουσικής του Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Πατρών και Ιωάννα Μιντιλογλίτη, εκπαιδευτικός Μουσικής του Πειραματικού Γυμνασίου του Πανεπιστημίου Πατρών, παρουσίασαν πως εφαρμόζονται πιλοτικά τα Νέα Προγράμματα Σπουδών στην πράξη, μέσα από την εισήγησή τους με θέμα: «Μουσικές Σχολικές Δράσεις στα Πειραματικά Σχολεία του Πανεπιστημίου Πατρών στον αστερισμό των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών Μουσικής. Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο».
Στο πλαίσιο αυτό των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών, παρουσιάστηκαν διεπιστημονικές εφαρμογές μεταξύ Μουσικής και Ρομποτικής από τους εκπαιδευτικούς Πληροφορικής των δύο Πειραματικών Σχολείων της Πάτρας. «Ας χορέψουμε! – Η παιδαγωγική αξιοποίηση της Μουσικής ‘χέρι –χέρι’ με την επίτευξη στόχων της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής», από την εκπαιδευτικό Πληροφορικής του Πειραματικού Δημοτικού Αγγελική Αλεξανδροπούλου και «Δημιουργώντας Μουσική με τη βοήθεια της Ρομποτικής», από τον εκπαιδευτικό Πληροφορικής του Πειραματικού Γυμνασίου Πέτρο Σταυρόπουλο.
Παρουσιάστηκαν επίσης καινοτόμες και πρωτοποριακές προτάσεις διδασκαλίας της Μουσικής από τον τομέα της Τεχνολογίας «Σύγχρονες πρακτικές Μουσικής Τεχνολογίας και εφαρμογές τους στην Εκπαιδευτική Διαδικασία. Συνθέτοντας μουσική με το Bandlab for Education», του εκπαιδευτικού Μουσικής Οδυσσέα Σαγρέδου, και «Γεωμετρία και Μουσική-Από τον ήχο στο σχήμα ή από το σχήμα στον ήχο;», του εκπαιδευτικού Μουσικής Χάρη Πεγιάζη.
Σημαντικές ήταν και οι προτάσεις διδασκαλίας της Θεωρίας της Ευρωπαϊκής Μουσικής, από την εκπαιδευτικό Μουσικής κ. Χρύσα Κίτσιου με το θέμα: «Η σύνδεση της Θεωρίας της Μουσικής με την Τέχνη της Μουσικής, ενεργοποιώντας το ενδιαφέρον των μαθητών στη σημερινή πραγματικότητα», αλλά και από τη Θεωρία της Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής με το θέμα: «Ελληνικοί ρυθμοί και Τρόποι Πιανιστικής συνοδείας: Από τον Μπάλο…στον Χασάπικο», από τη Μουσουργό Χρυσάνθη Οικονομάκη. Οι εισηγήσεις έκλεισαν με το θέμα: «Τα κρουστά στη σχολική εκπαίδευση. Βασικές αρχές-τεχνικές παιξίματος και μεθοδολογία διδασκαλίας», από τον εκπαιδευτικό Μουσικής και γνωστό Τυμπανίστα της Πάτρας, κ. Παναγιώτη Θωΐδη.
Συγκινητική ήταν, στην έναρξη του β΄ μέρους της Ημερίδας, η στιγμή της διαδικτυακής σύμπραξης τριών σχολικών μονάδων –Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Πάτρας, Πειραματικό Γυμνάσιο της Πάτρας και 3ο Δημοτικό Σχολείο Διονύσου – μαζί με τη φωνή του Βασίλη Λέκκα, με το τραγούδι «Του ορίζοντα τα μουσικά γεφύρια», (στίχοι – μουσική: Οδυσσέας Σαγρέδος).
Στη συζήτηση που ακολούθησε αναδείχθηκε τόσο η σπειροειδής εξέλιξη των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών για τη Μουσική, η επικοινωνιακή και συνεργατική διάσταση που έχει η Μουσική εντός και εκτός σχολείου, η σημαντικότητα της Μουσικής ως βίωμα για όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης στην ανάδειξη των γνωστικών και κοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών, όσο και οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί Μουσικής στον περιορισμένο χρόνο που τους τίθεται στη σχολική εκπαίδευση (μία ώρα διδασκαλίας του μαθήματος στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο, έλλειψη εργαστηριακού εξοπλισμού κτλ.) στην προσπάθειά τους να εκπληρώσουν όλες τις διαστάσεις του έργου τους.
Δείτε περισσότερα εδώ:
(α) για την Ημερίδα:
https://blogs.sch.gr/pekesde/archives/3083
(β) το τραγούδι «Του ορίζοντα τα μουσικά γεφύρια» του Οδυσσέα Σαγρέδου που πρωτοακούστηκε στην Ημερίδα με τη σύμπραξη τριών σχολικών μονάδων (ΠΔΣΠΠ, ΠΓΠΠ, 3ου Δ.Σχ. Διονύσου) μαζί με τη φωνή του Βασίλη Λέκκα: